Note/L10N/Companion_Julienne/6.2/Books/a0000pKeyToMelee?
本文 †
原文 †
BLOCK
Governing Attribute:Endurance
Parry melee attacks with shields and weapons. Successful blocks reduce damages.
A novice is fatigued by blocking, and hand-to-hand blocking against weapons has no effect. An apprentice is no longer fatigued by blocking. A journeyman's shield or weapon is no longer damaged when he blocks, and opponents may recoil when blocking with hand-to-hand. An expert blocking with shield has a chance to do a knockback counterattack, staggering the enemy if the shield blow connects. A master blocking with shield has an additional chance of disarming an enemy with a successful knockback counterattack.
ARMORER
Governing Attribute:Endurance
Maintain weapons and armor at top efficiency. Damaged weapons and armor are less effective.
A novice cannot repair magic items. Repair hammers last twice as long for apprentice. A journeyman can now repair magic items. An expert can repair items beyond their highest condition (to 125%). These expert improved weapons do extra damage, and expert-improved armor protects more. A mater never breaks repair hammers; one hammer lasts a lifetime.
HEAVY ARMOR
Governing Attribute:Endurance
Make more effective use of Iron, Steel, Dwarven, Orcish, Ebony, Ebony, and Daedric armors. For a novice, heavy armor degrades rapidly with use (150% of normal rate). An apprentice's heavy armor degrades at normal rate. A journeyman's heavy armor degrades at a 50% slower rate. An expert's equipped heavy armor only encumbers him by 50%. A master's equipped heavy armor does not encumber him at all.
BLUNT
Governing Attribute:Strength
Deliver the crushing blows of mace and axe weapons more effectively. A novice does a Basic Power Attack with a damage bonus in all directions. An apprentice gains damage bonuses with the Mastery Standing Power Attack. A journeyman gains the Mastery Left and Right Power Attacks, and has a chance to disarm. An expert gains a Mastery Backwards Power Attack, and gains a chance of a knockdown. A master gains a Mastery Forward Power Attack, with a chance to paralyze.
BLADE
Governing Attribute:Strength
Deliver the slashing and thrusting attacks of dagger and sword weapons more effectively. A novice does a Basic Power Attack with a damage bonus in all direction. An apprentice gains damage bonuses with a Mastery Standing Power Attack. A journeyman gains the Mastery Left and Right Power Attack, which have a chance to disarm. An expert gains a Mastery Backwards Power Attack, which has a chance of a knockdown. A master gains a Mastery Forward Power Attack, with a chance to paralyze.
ATHLETICS
Governing Attribute:Speed
Run and swim faster, and regenerate lost fatigue faster. A novice regenerates Fatigue slowly when running. An apprentice regenerates Fatigue 25% faster when running. A journeyman regenerates Fatigue 50 % faster when running. An expert regenerates Fatigue 75% faster when running. Running never reduces a master's regeneration of Fatigue.
HAND TO HAND
Governing Attribute:Strength
Attack without weapons to damage and fatigue opponents. A novice does a Basic Power Attack with a damage bonus in all directions. An apprentice gains damage bonuses. A journeyman gains the Mastery Left and Right Power Attacks, and has a chance to disarm. An expert gains a Mastery Backwards Power Attacks, and has a chance to disarm. A master gains a Mastery Forward Power Attack, with a chance to paralyze, and, when blocking, gains a chance of a disarm on a knockback attack.
訳文 †
BLOCK(防御)
関連する能力:Endurance
盾や手に持った武器を使って敵からの近接攻撃を受け流します。blockに成功する被ダメージを減らす事が可能です。
noviceレベルではblock態勢を取っている間fatigueが減少し、hand-to-hand(素手)状態で相手の武器をblockしても効果がありません。apprenticeレベルになるとblock態勢を取ってもfatigueが減少する事が無くなります。jouneymanレベルではblockをしても盾や武器が損傷しなくて済むようになります。またhand-to-hand状態でblockを行なう事で相手をよろめかせる事が出来る場合もあります。expertレベルになると盾を使ってblockする事で相手にカウンター攻撃出来る可能性があります。盾に弾かれた敵は態勢を崩してしまう事でしょう。そしてmasterレベルになると、盾を用いてblockし、カウンター攻撃が成功した場合に敵が武器を落とす事があります。
ARMORER(修理)
関連する能力:Endurance
武器や防具の能力を最大限に生かせるよう修理します。武器や防具は損耗すると本来の力を発揮出来ません。
noviceレベルの者は魔法のアイテムの修理は不可です。apprenticeレベルになるとRepair hammer(修理用ハンマー)は2倍長持ちします。journeymanレベルに達すると魔法のアイテムの修理が可能となります。そしてexpertレベルになるとアイテムの最大耐久度を超えて(125%まで)性能を引き出せます。expertの手によって修理された武器は敵に強烈な一撃を与え、また防具はより強固にあなたを守ってくれる事でしょう。masterレベルになるとrepair hammerは壊れなくなりますので、生涯1本のhammerでやりくりが可能となります。
HEAVY ARMOR(重装鎧)
関連する能力:Endurance
Iron、Steel、Dwarven、Orcish、Ebony、そしてDaedricの防具の扱いが上達します。noviceレベルでは通常の150%の早さでheavy armorが損耗しますが、apprenticeレベルになると通常の損耗率になります。journeymanレベルになるとさらに耐久度があがり損耗スピードは通常の50%となります。expertレベルではheavy armorのみを装着した際、重量が50%軽減されるようになり、masterにまで到達すると重量がゼロになります。
BLUNT(打撃武器)
関連する能力:Strength
メイスや斧といった打撃武器の扱いが上達します。noviceはパワーアタックを繰り出す事で全方位にわたるダメージボーナスを得られます。apprenticeは停止状態からのパワーアタックに更なるダメージボーナス、journeymanでは左右へ移動しながらのパワーアタックで相手の武器を落とすことに成功する可能性があります。またexpertレベルになると後退しながらのパワーアタックによって相手をノックダウンさせるチャンスがあり、masterレベルに到達すると前進しながらのパワーアタックで相手を麻痺させる事が出来る場合もあります。
BLADE(刀剣)
関連する能力:Strength
ダガーや剣による斬り、突きといった攻撃をより効率的に行なう事が出来るようになります。noviceレベルでは通常のパワーアタックを繰り出す事ができ、全方位にわたるダメージボーナスが加算されます。apprenticeレベルになると立ち状態からのパワーアタックにさらなるボーナスが加わります。journeymanレベルでは左右方向へ移動しながらのパワーアタックによって相手の武器を落とせる可能性があります。expertレベルになると後ろ方向へ移動しながらのパワーアタックで相手をノックダウンさせる事が出来る場合があります。そしてmasterにまで到達した時、前進しながらパワーアタックを繰り出す事によって相手を麻痺させる可能性を得られます。
ATHLETICS(運動)
関連する能力:Speed
より早く走ったり泳いだり出来るようになります。またfatigueの回復速度も早まります。noviceレベルの者は走っているとfatigueの回復が遅くなりますが、apprenticeになれば25%、journeymanで50%、expertレベルならば75%回復速度がアップします。そしてmasterレベルに到達すると走ってもFatigue回復に一切のペナルティを受けなくなります。
HAND TO HAND(拳闘)
関連する能力:Strength
武器を持たずに攻撃した場合、相手のhealthとfatigueの両方にダメージを与えることが出来ます。novice時にはパワーアタック時には全方位にわたるダメージボーナス、apprenticeになるとさらにダメージボーナスが加算されます。そしてjourneymanレベルになると左右に移動しながらのパワーアタックによって相手の武器を落とす可能性があり、expertレベルに上がると後退しながらのパワーアタックでも相手の武装解除を試みることが可能になります。masterレベルにまで到達すればパワーアタックによって相手を麻痺させる可能性を秘め、blockを行なった際に相手をよろめかせる事も出来る場合があります。